dimarts, 6 d’agost del 2013

Una nova eina bona per al professorat d'idiomes

Segur que molts de vosaltres ja l'havíeu vist, però a mi m'acaba de caure a les mans aquest document que trobo deliciós: Marc competencial del professorat d'idiomes dels serveis lingüístics universitaris de Catalunya, publicat conjuntament per la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Girona i la Universitat Pompeu Fabra.

I dic que és una delícia de document perquè recull escrupulosament totes les competències que haurien tenir els professors d'idiomes. I em sembla genial perquè és extrapolable a qualsevol altre àmbit que no sigui estrictament l'universitari.

L'objectiu d'aquest document és ajudar els professionals i els responsables de la formació a detectar necessitats formatives i a planificar la formació del professorat d'idiomes dels centres de llengües universitaris. Però no se li escapa a ningú que és un molt bon document per afavorir l'esperit crític del mateix professorat.

El text cita tota una sèrie de competències classificades en tres àmbits:
  1. El context: el marc supraorganitzatiu, el centre.
  2. El desenvolupament professional: el coneixement expert i la progressió professional relacionada amb aquest aprenentatge. 
  3. L'entorn d'aprenentatge: l'espai o espais en què el professorat concreta la seva funció fonamental, ni més ni menys que facilitar el procés d'ensenyament i aprenentatge de les llengües. Estem parlant de la planificació i la realització de l'acció docent; la gestió de la diversitat, la diferència i l'imprevist; la comunicació al servei de l'eficàcia de la didàctica; el foment d'aspectes clau en l'aprenentatge; el seguiment de l'aprenentatge, i  la gestió de la informació, així com dels materials i els recursos.
Aquests àmbits es combinen amb sis eixos clau:
  • coneixement; 
  • flexibilitat i adaptació; 
  • comunicació; 
  • actituds i valors; 
  • anàlisi i reflexió crítiques,
  • creativitat, innovació i millora.
En total en resulten 18 combinacions que configuren 18 espais on es van desenvolupant fins a 250 competències del professorat de llengües. En definitiva, aquest Marc competencial dibuixa un retrat ideal del professor d'idiomes que, naturalment, no implica que s'hagi de seguir al peu de la lletra, però sí que ajuda a crear consciència i a fomentar l'autocrítica constructiva.