divendres, 2 d’agost del 2013

És possible un portfoli en un curs de català?

Aquesta és la pregunta que em vaig fer l'estiu passat, quan em vaig plantejar com fer el curs Bàsic 3 que havia d'impartir el juliol passat.

     Podria aplicar el model del portfoli en aquest curs?
     I encara més important, com ho podria fer?
     Quin resultat tindria?
     Serviria d'alguna cosa?
     I els alumnes, com ho valorarien?

I potser em quedo curta amb aquestes preguntes.

Primer de tot hem de tenir en compte que el curs de Bàsic 3 és el tercer bloc del nivell Bàsic (A2 segons el MECR). Es tracta d'un curs de 45 hores, amb unes 15 sessions de 3 hores cadascuna, i que té una avaluació que es basa en una prova homologada de tot el nivell Bàsic, que val el 80% de la nota global, i l'avaluació continuada durant aquest curs d'una sèrie d'activitats, que val el 20% restant de la nota.

Davant d'aquest panorama vaig pensar que el portfoli em podria ser útil per:
  • Dur un control clar, tant per part meva com per part dels alumnes, de l'avaluació continuada de les activitats del curs.
  • Fer que l'alumne participés de manera activa en l'avaluació.
  • Crear una consciència d'aprenentatge a l'alumne.
Així, doncs, al primer dia de classe vaig explicar-los que havien de dur una carpeta on havien d'anar recollint totes les activitats que anirien fent a l'aula (les evidències!), que l'havien de dur al dia, i que al final del curs les recolliria per revisar-les. Al portfoli hi havien d'incloure:
  1. Una presentació personal amb quatre grans apartats: 1) nom de l'alumne, 2) un espai per dibuixar un autoretat o per penjar-hi una foto, 3) un espai per al relat de vida lingüística, és a dir, una breu explicació de la seva experiència amb les llengües, 4) i finalment l'espai Carta a mi mateix, on l'alumne especifica el seu compromís en relació amb el curs. Aquesta presentació la feien davant de tothom.
  2. Una graella resum de les activitats avaluades amb la nota, la data en què la van fer i un espai per fer-hi comentaris.
  3. Una rúbrica base amb els descriptors corresponents per avaluar activitats d'expressió oral i una altra per avaluar activitats d'expressió escrita. Així podrien consultar en tot moment els criteris en què es basarien les avaluacions.
  4. Els fulls amb cada activitat d'avaluació. Algunes d'aquestes activitats incorporaven una rúbrica d'autoavaluació de l'activitat. En tots els fulls hi ha un espai final per escriure-hi la valoració final.
  5. Una graella d'autoavaluació per emplenar-la a la meitat del curs amb tres apartats: 1) ítems relacionats amb les competències lingüístiques, 2) ítems sobre la seva actitud a l'aula, 3) espai per expressar lliurement una valoració personal de la primera meitat del curs. Després es comentava a classe.
  6. Una graella d'autoavaluació de final del curs, dividit en quatre parts: 1) ítems relacionats amb les competències lingüístiques, 2) ítems relacionats amb la seva actitud a l'aula, 3) ítems relacionats amb el curs, 4) espai on se li demana quina nota es posaria en aquest curs i la justificació. Després també es comentava a l'aula.
  7. Full de conclusió amb tres parts: 1) espai per escriure un eslògan que resumeixi el curs, 2) espai per escriure unes conclusions sobre el curs, 3) espai per escriure unes conclusions personals sobre la seva trasnformació al llarg del curs. També es comentava a l'aula.
Ara us preguntareu, i va funcionar? Doncs la resposta seria que sí, entenent que tot és millorable i modificable. En primer lloc, els alumnes es van implicar en el seu portfoli, el van mantenir en ordre, van anar transformant-lo a mida que anava passant el curs i anaven fent les activitats... En conseqüència, es pot dir que els va servir per adonar-se de tot el que van arribar a treballar i de la seva evolució al llarg del curs. Tot i que n'hi va haver que no els va acabar de convèncer perquè representava fer més feina, la majoria els va semblar una bona activitat, perquè realment els va servir per adonar-se que aprenien coses i de com ho anaven fent.

En segon lloc, no cal que digui que com a professora em va anar de mil meravelles el portfoli, perquè d'una banda tenia controlat en tot moment què havia fet cada alumne, i d'una altra banda si tenia qualsevol dubte sobre una activitat concreta d'un alumne, li podia demanar el portfoli i sorti de dubtes. Això a part, el fet que els alumnes portessin la feina tant al dia, feia que les classes es gestionessin més eficientment, i fins i tot diria que el grau d'implicació amb el dia a dia, amb les activitats que fèiem, ens els debats, era més gran.

Com a valoració final, crec que va ser una molt bona experiència, i que la repetiré en els propers cursos, almenys d'aquest nivell, això sí, amb modificacions i canvis, que segur que n'hi haurà. Òbviament aquesta manera de treballar crec que seria més efectiva si els alumnes s'hi avessessin des del primer nivell. I això, no cal amagar-ho, requereix un professorat que en tingui consciència i els pugui acompanyar en aquest nou aprenentatge. Amb això vull dir que des del Bàsic 1, a part d'aprendre uns continguts, assolir unes competències, els alumnes haurien d'aprendre a reflexionar sobre com aprenen, aprendre a entendre com aprenen, perquè aquestes reflexions els poden donar moltes eines i recursos que els facilitarien l'aprenentatge en cursos propers, plantejar-se el què faig aquí, què vull fer, com ho puc aconseguir, i el com és que ho he aconseguit.

Si vols més informació sobre els portfolis pots clicar aquí.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Moltes gràcies per descriure l'experiència tan detalladament. M'ha agradat especialment que una de les conseqüències sigui que tothom porta la feina més al dia, perquè la constància ajuda molt a ser un aprenent eficaç. Explica'ns en què consisteixen aquestes modificacions, quan les facis, eh?

Unknown ha dit...

Moltes gràcies pel teu comentari. Crec que potser no fem gaire bé les coses, però és bo intentar fer-les i, sobretot, compartir-les amb tothom.

Per descomptat que quan torni a aplicar el portfoli, que segur que ho faré, us n'escriuré un post amb les modificacions que n'hagi fet.